Puasa elemen pemangkin daya jihad
Prof Dato' Dr Haron Din, | 10 Jul 2013 |
Setiap kali menjelang Ramadan umat Islam seluruhnya akan menunaikan ibadat puasa kerana mematuhi perintah Allah Taala. Puasa pada zahirnya memperlihatkan suatu ibadat yang ritual dilakukan saban tahun. Setiap ibadat dalam Islam mempunyai matlamat yang amat murni untuk dicapai oleh orang Islam; pertamanya, untuk menuju keredaan Allah dengan mematuhi perintahnya; dan kedua, untuk mendapat “hasanah” atau kebaikan di dunia dengan berbagai-bagai anugerah Allah Taala.
Dari segi sejarah, puasa Ramadan diwajibkan oleh Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW dalam bulan Sya’aban, tahun kedua Hijrah. Meskipun ibadat puasa bukanlah suatu ibadat baru yang dikenali pada zaman Muhammad SAW, malah ia disebut di dalam al-Quran bahawa kewajipan itu telah diwajibkan kepada umat sebelum kita.
Cuma, sebelum Nabi Muhammad SAW puasa diwajibkan, tetapi tidak sabit dilakukan dalam bulan Ramadan, tetapi setelah ia diwajibkan kepada umat Islam, puasa dilakukan sepenuhnya dalam bulan Ramadan sehingga Hari Kiamat.
Bagi golongan tertentu, mereka melihat Ramadan sebagai suatu ibadat untuk menahan diri daripada makan dan minum yang memberi erti mendatar. Kepada sesetengah manusia hanya untuk berlapar dan dahaga, berpenat dan letih yang mungkin boleh membawa kelemahan fizikal yang menghalang kewajiban harian dilaksanakan.
Mentaliti sedemikian menyebabkan segelintir manusia mengaitkan puasa sebagai penyebab kegiatan ekonomi terjejas dan ummah boleh dipandang sebagai murung dan lembab. Pandangan sedemikian adalah disebabkan mereka melihat ibadat dalam Islam secara mendatar tanpa memperhatikan kepada hakikat sebenar puasa itu diwajibkan.
Puasa sebenarnya adalah penggerak kepada kekuatan ummah. Ia pemacu kepada daya jihad yang perlu diteruskan. Malah dipertingkatkan dari semasa ke semasa, lebih-lebih lagi pada zaman musuh-musuh telah mengambil kesempatan daripada kealpaan ummah melaksanakan agamanya dan kelesuan ummah dalam menghayati segala aspek tuntutan Allah.
Salah satu daripada aspek yang dilihat oleh Islam ialah aspek mengukuhkan daya juang dan daya jihad, pengukuhan ini bergantung rapat dengan kekuatan rohani manusia, semangatnya, jihadnya, kasih sayangnya kepada agama yang dianuti bagi mencapai tujuan sebenar beragama.
Allah yang menciptakan manusia amat mengetahui kekuatan dan kelemahan manusia. Iaitu ia berpusat daripada kekuatan dalaman manusia, semangat, roh perjuangan dan ketahanannya menghadapi ujian dalam kehidupan.
Oleh hal yang demikian Allah telah mewajibkan puasa Ramadan sebagai suatu puasa wajib diikuti dengan puasa-puasa sunat lain seperti puasa enam hari pada bulan Syawal, puasa Isnin-Khamis dan puasa sunat yang lain semuanya itu menuju kepada menggilap daya jihad melawan utamanya nafsu ganas yang memujuk manusia melakukan kerja-kerja maksiat.
Dalam waktu yang sama, nafsu itu mendendang manusia supaya hidup dalam keadaan berpoya-poya dan bersenang-senang sehingga mati daya jihad fizikal yang menghalang kewajipan harian dilaksanakan. Memang benar, tanpa puasa umat Islam akan terdedah seperti umat yang lesu dan hilang daya jihad.
Kukuhkan Daya Juang
Kelemahan umat Islam secara umumnya pada hari ini antaranya berpunca daripada kelemahan daya juang serta daya jihad untuk mempertingkatkan komitmen keagamaan untuk menjadikan Islam itu lebih tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Maka dengan itu Allah mewajibkan puasa, jika dilihat kepada sejarah, berlakunya beberapa jihad yang besar menentang musuh-musuh agama bagi mendaulatkan syariat Allah, banyak kali berlaku dalam bulan Ramadan.
Sebagai contoh, peperangan Badar yang kedua dikenali dengan Badar al-Kubra berlaku dalam tahun 2 Hijrah dalam bulan Ramadan, tahun 8 Hijrah berlaku peperangan pembukaan Makkah (Fathu al Makkah), 9 Hijrah peperangan Tabuk, 14 Hijrah peperangan al-Qadisiyyah dan peperangan pembukaan Jazirah Rhodes.
Dalam bulan Ramadan juga, iaitu dalam tahun 92 Hijrah berlaku peperangan pembukaan al-Andalus, Sepanyol oleh Tariq bin Ziyad dan Musa bin Nusair. Salahuddin al-Ayyubi telah berjaya mengalahkan tentera Salib dalam tahun 584 Hijrah, manakala tahun 658 Hijrah, Qutuz yang mempimpin umat Islam berjaya mengalahkan tentera Tartar di Ayn Jalut. Sementara Mesir di bawah berjaya mengalahkan Israel pada 10 Ramadan (1973 M).
Maka jelaslah, puasa Ramadan bukan memenatkan umat Islam atau melemahkan daya juang mereka, malah ia merupakan pemangkin kepada keutuhan yang sebenar, lain kepada runtunan hawa nafsu yang rata-rata menjerumuskan manusia kepada kebinasaan sedangkan Islam menyelamatkan manusia daripada kemurkaan Allah.
Bagi membina suatu tamadun yang benar diredai Allah puasa adalah sebagai pemangkin kepada kekuatan tersebut. Mungkin inilah yang disebutkan oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, "Puasa itu adalah perisai ummah."
Puasa Perisai Ummah
Puasa mampu menggerak kepada daya untuk mengekang runtunan jiwa yang membawa kepada kepalsuan dan kemunduran rohani. Kesejahteraan daripada malapetaka dunia menuju kepada kebaikan yang abadi, khasnya di dunia dan di akhirat. Maka itulah saban tahun puasa menemui insan-insan Muslim bagi mengajak mereka memasuki suatu kem latihan terbesar yang medan latihannya meliputi dari Timur ke Barat dan dari Utara ke Selatan.
Bukan sahaja kerana menahan diri dari lapar dan dahaga, tetapi lebih daripada itu mengajak manusia memperbaiki kualiti pembentukan keperibadian Muslim dan memperelokkan syahsiah mukmin.
Disebutkan dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Nabi SAW bersabda (mafhumnya), “...Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata yang palsu dan beramal dengannya, maka Allah tidak berhajat kepadanya untuk berpuasa dengan meninggalkan makan dan minum.”
Lebih-lebih lagi puasa mengajak insan Muslim meninggalkan perbuatan maksiat, perbuatan yang menuju kepada penderhakaan kepada Allah, khasnya kejahatan mulut seperti bercakap bohong, dusta, mengumpat, mengeji, memfitnah dan sebagainya.
http://www.tarbawi.my
Dari segi sejarah, puasa Ramadan diwajibkan oleh Allah kepada umat Nabi Muhammad SAW dalam bulan Sya’aban, tahun kedua Hijrah. Meskipun ibadat puasa bukanlah suatu ibadat baru yang dikenali pada zaman Muhammad SAW, malah ia disebut di dalam al-Quran bahawa kewajipan itu telah diwajibkan kepada umat sebelum kita.
Cuma, sebelum Nabi Muhammad SAW puasa diwajibkan, tetapi tidak sabit dilakukan dalam bulan Ramadan, tetapi setelah ia diwajibkan kepada umat Islam, puasa dilakukan sepenuhnya dalam bulan Ramadan sehingga Hari Kiamat.
Bagi golongan tertentu, mereka melihat Ramadan sebagai suatu ibadat untuk menahan diri daripada makan dan minum yang memberi erti mendatar. Kepada sesetengah manusia hanya untuk berlapar dan dahaga, berpenat dan letih yang mungkin boleh membawa kelemahan fizikal yang menghalang kewajiban harian dilaksanakan.
Mentaliti sedemikian menyebabkan segelintir manusia mengaitkan puasa sebagai penyebab kegiatan ekonomi terjejas dan ummah boleh dipandang sebagai murung dan lembab. Pandangan sedemikian adalah disebabkan mereka melihat ibadat dalam Islam secara mendatar tanpa memperhatikan kepada hakikat sebenar puasa itu diwajibkan.
Puasa sebenarnya adalah penggerak kepada kekuatan ummah. Ia pemacu kepada daya jihad yang perlu diteruskan. Malah dipertingkatkan dari semasa ke semasa, lebih-lebih lagi pada zaman musuh-musuh telah mengambil kesempatan daripada kealpaan ummah melaksanakan agamanya dan kelesuan ummah dalam menghayati segala aspek tuntutan Allah.
Salah satu daripada aspek yang dilihat oleh Islam ialah aspek mengukuhkan daya juang dan daya jihad, pengukuhan ini bergantung rapat dengan kekuatan rohani manusia, semangatnya, jihadnya, kasih sayangnya kepada agama yang dianuti bagi mencapai tujuan sebenar beragama.
Allah yang menciptakan manusia amat mengetahui kekuatan dan kelemahan manusia. Iaitu ia berpusat daripada kekuatan dalaman manusia, semangat, roh perjuangan dan ketahanannya menghadapi ujian dalam kehidupan.
Oleh hal yang demikian Allah telah mewajibkan puasa Ramadan sebagai suatu puasa wajib diikuti dengan puasa-puasa sunat lain seperti puasa enam hari pada bulan Syawal, puasa Isnin-Khamis dan puasa sunat yang lain semuanya itu menuju kepada menggilap daya jihad melawan utamanya nafsu ganas yang memujuk manusia melakukan kerja-kerja maksiat.
Dalam waktu yang sama, nafsu itu mendendang manusia supaya hidup dalam keadaan berpoya-poya dan bersenang-senang sehingga mati daya jihad fizikal yang menghalang kewajipan harian dilaksanakan. Memang benar, tanpa puasa umat Islam akan terdedah seperti umat yang lesu dan hilang daya jihad.
Kukuhkan Daya Juang
Kelemahan umat Islam secara umumnya pada hari ini antaranya berpunca daripada kelemahan daya juang serta daya jihad untuk mempertingkatkan komitmen keagamaan untuk menjadikan Islam itu lebih tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Maka dengan itu Allah mewajibkan puasa, jika dilihat kepada sejarah, berlakunya beberapa jihad yang besar menentang musuh-musuh agama bagi mendaulatkan syariat Allah, banyak kali berlaku dalam bulan Ramadan.
Sebagai contoh, peperangan Badar yang kedua dikenali dengan Badar al-Kubra berlaku dalam tahun 2 Hijrah dalam bulan Ramadan, tahun 8 Hijrah berlaku peperangan pembukaan Makkah (Fathu al Makkah), 9 Hijrah peperangan Tabuk, 14 Hijrah peperangan al-Qadisiyyah dan peperangan pembukaan Jazirah Rhodes.
Dalam bulan Ramadan juga, iaitu dalam tahun 92 Hijrah berlaku peperangan pembukaan al-Andalus, Sepanyol oleh Tariq bin Ziyad dan Musa bin Nusair. Salahuddin al-Ayyubi telah berjaya mengalahkan tentera Salib dalam tahun 584 Hijrah, manakala tahun 658 Hijrah, Qutuz yang mempimpin umat Islam berjaya mengalahkan tentera Tartar di Ayn Jalut. Sementara Mesir di bawah berjaya mengalahkan Israel pada 10 Ramadan (1973 M).
Maka jelaslah, puasa Ramadan bukan memenatkan umat Islam atau melemahkan daya juang mereka, malah ia merupakan pemangkin kepada keutuhan yang sebenar, lain kepada runtunan hawa nafsu yang rata-rata menjerumuskan manusia kepada kebinasaan sedangkan Islam menyelamatkan manusia daripada kemurkaan Allah.
Bagi membina suatu tamadun yang benar diredai Allah puasa adalah sebagai pemangkin kepada kekuatan tersebut. Mungkin inilah yang disebutkan oleh Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW yang bermaksud, "Puasa itu adalah perisai ummah."
Puasa Perisai Ummah
Puasa mampu menggerak kepada daya untuk mengekang runtunan jiwa yang membawa kepada kepalsuan dan kemunduran rohani. Kesejahteraan daripada malapetaka dunia menuju kepada kebaikan yang abadi, khasnya di dunia dan di akhirat. Maka itulah saban tahun puasa menemui insan-insan Muslim bagi mengajak mereka memasuki suatu kem latihan terbesar yang medan latihannya meliputi dari Timur ke Barat dan dari Utara ke Selatan.
Bukan sahaja kerana menahan diri dari lapar dan dahaga, tetapi lebih daripada itu mengajak manusia memperbaiki kualiti pembentukan keperibadian Muslim dan memperelokkan syahsiah mukmin.
Disebutkan dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, Nabi SAW bersabda (mafhumnya), “...Sesiapa yang tidak meninggalkan kata-kata yang palsu dan beramal dengannya, maka Allah tidak berhajat kepadanya untuk berpuasa dengan meninggalkan makan dan minum.”
Lebih-lebih lagi puasa mengajak insan Muslim meninggalkan perbuatan maksiat, perbuatan yang menuju kepada penderhakaan kepada Allah, khasnya kejahatan mulut seperti bercakap bohong, dusta, mengumpat, mengeji, memfitnah dan sebagainya.
http://www.tarbawi.my
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 10-7-2013
PAS sesat bertahaluf dengan orang kafir?
Datuk Dr Haron Din, | 24 Jun 2013 |
Datuk, mengapa PAS bertahaluf dengan DAP? Tidakkah DAP itu kafir? Mengapa PAS tidak bertahaluf dengan Umno? Umno jelas Islam, mana lebih baik bertahaluf sesama Islam atau bartahaluf dengan orang kafir? Penjelasan ini amat perlu khususnya dalam keadaan gawat seperti sekarang ini yang ditunjukkan oleh keputusan PRU13 yang boleh merugikan Islam.
Abdul Quddus Abdul Mukmin, Padang Jawa, Klang, Selangor.
PERKARA pertama yang perlu anda tahu dan faham, bahawa tahaluf itu adalah sesuatu yang diharuskan oleh hukum syara’ dengan syaratsyaratnya. Apa yang dilakukan oleh PAS dalam isu tahaluf dengan DAP, sebenarnya tidak bercanggah dengan syarat-syarat syarak.
Kedua tahaluf yang dilakukan bersama orang kafir, akan tetapi jika sesama Islam tidak pula dinamakan dengan tahaluf. Kerana asasnya umat Islam adalah bersatu pada asalnya, kerana umat Islam perlu bersatu dan tidak boleh berpecah-belah.
Ketiga, Rasulullah s.a.w. pernah bertahaluf dengan Yahudi Madinah apabila kabilah-kabilah Arab Musyrikin Makkah membuat onar dan menimbulkan penindasan dan kezaliman terhadap Rasulullah dan juga Yahudi, maka apa yang dilakukan oleh Rasulullah untuk bertahaluf menghadapi kezaliman Musyrikin adalah diharuskan.
Keempat, banyak kali berlaku pada Rasulullah s.a.w. bermuamalah dengan orang kafir sedangkan baginda boleh bermuamalah dengan orang Islam, contohnya ketika Rasulullah hendak berhijrah ke Madinah, baginda bermuamalah dengan Abdullah bin Uraiqit iaitu seorang musyrik, sedangkan pada waktu itu ramai lagi orang Islam yang boleh Rasulullah bermuamalah dengan mereka.
Begitu juga Rasulullah pernah bermuamalah dengan seorang Yahudi dengan menggadaikan baju besinya kepada Yahudi itu untuk mengambil bahan makanan bagi keluarganya.
Persoalannya di sini, mengapa dengan Yahudi Nabi bermuamalah? Mengapa tidak dengan orang Islam? Kalau dengan orang Islam, mungkin Nabi tidak perlu menggadai baju besinya atau tidak perlu membeli atau berhutang, mungkin orang Islam akan memberi sebagai satu hibah (pemberian) secara percuma kepada Nabi.
Namun demikian, Nabi meninggalkan orang Islam dan bermuamalah dengan orang Yahudi. Mengapa berlaku demikian? Kerana hendak menyatakan ada ketika-ketikanya dengan sebab-sebab tertentu umat Islam diharuskan bermuamalah atau bertahaluf dengan orang kafir dan tidak dengan orang-orang Islam.
Kelima, PAS pernah memasuki Pakatan Barisan Nasional dengan Umno pasca tragedi 13 Mei 1969, dengannya terselamat Umno daripada tumbang atas gelombang rakyat menolak Umno – Perikatan ketika itu. Dengan penyertaan PAS ke dalam Barisan Nasional (menggantikan Perikatan) ketika itu, maka selamatlah Umno, maka kuat semula Umno dan tegak semula BN.
Maka ia terselamat daripada tumbang dan ditumbangkan oleh rakyat. Selepas Umno kuat semula dan merasakan PAS tidak diperlukan, maka Umno memecat dan menghalau PAS keluar daripada BN.
Banyak pihak yang mengetahuinya, maka PAS ditendang daripada BN, kesannya PAS berpecah dan bercelaru serta banyak ahlinya meninggalkan PAS, ada yang menubuhkan Parti Islam yang perlu menandingi PAS, PAS hampir terkubur ketika itu angkara perbuatan Umno, pengalaman itu amat pahit dan PAS berhempas pulas untuk bangun semula, dan sekarang sudah terbangun.
Sejauh ingatan saya, Umno tidak pernah menyatakan kekesalannya kerana memecat dan menghalau PAS keluar daripada BN, malah Umno tidak pernah meminta maaf kepada PAS hingga ke hari ini.
Kalau itulah sikap Umno, maka bagaimana orang PAS mahu memikirkan untuk mendampingi Umno semula seperti ada usaha membayangbayangkan isu itu, pengalaman amat pahit itu bagi PAS amat berguna.
Apabila PAS bertahaluf dengan Pakatan Rakyat khasnya dengan DAP, jelas PAS mengaut keuntungan yang ketara hasil daripada keputusan undi dalam PRU13 baru-baru ini, PAS semakin mendapat pertambahan pengundi dan penyokong.
Namun demikian, ramai orang menyedari, bahawa ‘Tahaluf Siayasi’ bukanlah satu perkara yang qat’ie, ini adalah satu hasil ijtihad daripada ahli-ahli PAS yang layak, hasil ijtihad itu diterima pakai dan namun demikian ia tetap terdedah kepada pelbagai kemungkinan, ijtihad boleh kekal selagi tidak ada keperluan untuk menyemaknya seperti timbul masalah.
Ada perkara-perkara penting yang menjadikan ijtihad itu lagho, maka barulah timbul keperluan untuk melihat semula perkara-perkara ijtihad yang lampau, atas dasar itulah persoalan mengapa PAS dan Umno tidak dapat disatukan yang dapat dilihat dari perkaraperkara yang telah saya sebutkan tadi, sekian wassalam.
Abdul Quddus Abdul Mukmin, Padang Jawa, Klang, Selangor.
PERKARA pertama yang perlu anda tahu dan faham, bahawa tahaluf itu adalah sesuatu yang diharuskan oleh hukum syara’ dengan syaratsyaratnya. Apa yang dilakukan oleh PAS dalam isu tahaluf dengan DAP, sebenarnya tidak bercanggah dengan syarat-syarat syarak.
Kedua tahaluf yang dilakukan bersama orang kafir, akan tetapi jika sesama Islam tidak pula dinamakan dengan tahaluf. Kerana asasnya umat Islam adalah bersatu pada asalnya, kerana umat Islam perlu bersatu dan tidak boleh berpecah-belah.
Ketiga, Rasulullah s.a.w. pernah bertahaluf dengan Yahudi Madinah apabila kabilah-kabilah Arab Musyrikin Makkah membuat onar dan menimbulkan penindasan dan kezaliman terhadap Rasulullah dan juga Yahudi, maka apa yang dilakukan oleh Rasulullah untuk bertahaluf menghadapi kezaliman Musyrikin adalah diharuskan.
Keempat, banyak kali berlaku pada Rasulullah s.a.w. bermuamalah dengan orang kafir sedangkan baginda boleh bermuamalah dengan orang Islam, contohnya ketika Rasulullah hendak berhijrah ke Madinah, baginda bermuamalah dengan Abdullah bin Uraiqit iaitu seorang musyrik, sedangkan pada waktu itu ramai lagi orang Islam yang boleh Rasulullah bermuamalah dengan mereka.
Begitu juga Rasulullah pernah bermuamalah dengan seorang Yahudi dengan menggadaikan baju besinya kepada Yahudi itu untuk mengambil bahan makanan bagi keluarganya.
Persoalannya di sini, mengapa dengan Yahudi Nabi bermuamalah? Mengapa tidak dengan orang Islam? Kalau dengan orang Islam, mungkin Nabi tidak perlu menggadai baju besinya atau tidak perlu membeli atau berhutang, mungkin orang Islam akan memberi sebagai satu hibah (pemberian) secara percuma kepada Nabi.
Namun demikian, Nabi meninggalkan orang Islam dan bermuamalah dengan orang Yahudi. Mengapa berlaku demikian? Kerana hendak menyatakan ada ketika-ketikanya dengan sebab-sebab tertentu umat Islam diharuskan bermuamalah atau bertahaluf dengan orang kafir dan tidak dengan orang-orang Islam.
Kelima, PAS pernah memasuki Pakatan Barisan Nasional dengan Umno pasca tragedi 13 Mei 1969, dengannya terselamat Umno daripada tumbang atas gelombang rakyat menolak Umno – Perikatan ketika itu. Dengan penyertaan PAS ke dalam Barisan Nasional (menggantikan Perikatan) ketika itu, maka selamatlah Umno, maka kuat semula Umno dan tegak semula BN.
Maka ia terselamat daripada tumbang dan ditumbangkan oleh rakyat. Selepas Umno kuat semula dan merasakan PAS tidak diperlukan, maka Umno memecat dan menghalau PAS keluar daripada BN.
Banyak pihak yang mengetahuinya, maka PAS ditendang daripada BN, kesannya PAS berpecah dan bercelaru serta banyak ahlinya meninggalkan PAS, ada yang menubuhkan Parti Islam yang perlu menandingi PAS, PAS hampir terkubur ketika itu angkara perbuatan Umno, pengalaman itu amat pahit dan PAS berhempas pulas untuk bangun semula, dan sekarang sudah terbangun.
Sejauh ingatan saya, Umno tidak pernah menyatakan kekesalannya kerana memecat dan menghalau PAS keluar daripada BN, malah Umno tidak pernah meminta maaf kepada PAS hingga ke hari ini.
Kalau itulah sikap Umno, maka bagaimana orang PAS mahu memikirkan untuk mendampingi Umno semula seperti ada usaha membayangbayangkan isu itu, pengalaman amat pahit itu bagi PAS amat berguna.
Apabila PAS bertahaluf dengan Pakatan Rakyat khasnya dengan DAP, jelas PAS mengaut keuntungan yang ketara hasil daripada keputusan undi dalam PRU13 baru-baru ini, PAS semakin mendapat pertambahan pengundi dan penyokong.
Namun demikian, ramai orang menyedari, bahawa ‘Tahaluf Siayasi’ bukanlah satu perkara yang qat’ie, ini adalah satu hasil ijtihad daripada ahli-ahli PAS yang layak, hasil ijtihad itu diterima pakai dan namun demikian ia tetap terdedah kepada pelbagai kemungkinan, ijtihad boleh kekal selagi tidak ada keperluan untuk menyemaknya seperti timbul masalah.
Ada perkara-perkara penting yang menjadikan ijtihad itu lagho, maka barulah timbul keperluan untuk melihat semula perkara-perkara ijtihad yang lampau, atas dasar itulah persoalan mengapa PAS dan Umno tidak dapat disatukan yang dapat dilihat dari perkaraperkara yang telah saya sebutkan tadi, sekian wassalam.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 24-6-2013
No comments:
Post a Comment