244,517 diberi kaunseling urus hutang
- Jan 05, 2014
- HARAKAHDAILY
Antara faktor utama masalah kewangan yang dihadapi mereka ialah kerana perancangan kewangan yang lemah iaitu sebanyak 22.9 peratus, kos perubatan yang tinggi (18.3%), kegagalan atau kelembapan dalam perniagaan (15.2%) dan hilang kawalan dalam penggunaan kad kredit (11.1%).
Untuk itu, dalam menghadapi kenaikan harga barangan dan perkhidmatan, rakyat di negara ini perlu mengubah cara berbelanja dan gaya hidup ke arah kesederhanaan, menurut Pengurus Besar Bahagian Perkhidmatan Korporat (AKPK) Azman Hasim.
Beliau berkata rakyat di negara ini perlu mengkaji semula corak perbelanjaan, selain berjimat-cermat bagi mengelak pembaziran, mewujudkan dana kecemasan dan mengelak daripada membuat pinjaman baharu.
"Disiplin dan fokus perkara kecil seperti kurangkan makan di luar, tutup suis elektrik dan paip air dengan sempurna, menabung sekurang-kurangnya 10 peratus daripada jumlah pendapatan serta berbelanja mengikut kemampuan adalah cara berkesan yang boleh membantu orang ramai bersiap sedia menghadapi masalah peningkatan kos," katanya kepada Bernama.
Azman berkata cara paling mudah ialah dengan mengadakan bajet dengan menyenaraikan pendapatan dan menolak setiap perbelanjaan yang perlu.
"Melalui senarai bajet, pengguna dapat melihat kekurangan atau lebihan perbelanjaannya, sekali gus boleh menstruktur semula perbelanjaan dan mengubah perbelanjaan negatif kepada positif agar dapat membuat simpanan tambahan," katanya.
Azman berkata orang ramai lazimnya sedar akan masalah yang dihadapi akibat situasi ini, namun jika mereka tidak melakukan apa-apa tindakan, ia boleh menjejaskan kehidupan peribadi termasuk masalah keluarga dan pekerjaan.
Sementara itu, Pengarah AKPK Datuk Mahani Tan Abdullah berkata orang ramai perlu memanfaatkan perkhidmatan percuma yang ditawarkan oleh AKPK seperti Pendidikan Kewangan, Kaunseling dan Nasihat tentang Pengurusan Kewangan dan Program Pengurusan Kredit.
"Melalui perkhidmatan yang ditawarkan AKPK, mereka boleh mendapatkan khidmat percuma kaunseling dan nasihat berhubung bajet, pengurusan wang dan isu-isu kredit termasuk membantu mereka membuat belanjawan bagi mengurus perbelanjaan.
"Dengan perkhidmatan ini, saya percaya mereka dapat merancang perbelanjaan mereka secara bijak terutamanya ketika menghadapi kenaikan harga yang menyebabkan kos sara hidup yang tinggi," katanya.
Katanya mereka boleh mendapatkan perkhidmatan AKPK melalui talian bebas tol 1800-88-2575 atau pun mengunjungi cawangan AKPK terdekat di seluruh negara.
Sementara itu, perunding kewangan Phua Lee Kerk mencadangkan supaya melakukan perbelanjaan harian mengikut keutamaan.
"Seseorang yang ingin berbelanja haruslah terlebih dahulu menyediakan senarai barangan daripada yang penting sehinggalah ke barangan tidak penting dan wajib.
"Selain itu, mereka juga perlu menetapkan had perbelanjaan untuk sesuatu pembelian bagi mengelakkan pembaziran dan perbelanjaan mengikut nafsu," katanya.
Katanya golongan muda yang sentiasa mengikuti trend semasa tidak akan melepaskan peluang untuk berbelanja ke atas barangan seperti gajet dan pakaian.
"Namun, kadang-kala perbelanjaan ini dilihat sebagai tidak perlu kerana kebanyakan mereka membelinya untuk tujuan menunjuk-nunjuk.
"Ada juga dalam kalangan mereka yang terpaksa membayar hutang yang pelbagai disebabkan terlalu mengejar trend dan akhirnya tidak mampu melangsaikan hutang itu," katanya. - Bernama
Sumber HD - 5-1-2014
Peluang kedua individu muflis disokong
Hambali Akram, |
Pengumuman kerajaan untuk memberi peluang kedua kepada indivdu muflis dan pelepasan kepada golongan yang disenarai hitam oleh institusi bank amat wajar.
Menurut maklumat daripada Jabatan Imigresen, sejumlah 30 peratus mereka yang dilarang keluar negara akibat dasar sekarang terdiri daripada golongan penjamin – khususnya sebagai penjamin pinjaman peribadi, pendidikan, kereta atau rumah dan bukan pinjaman komersial.
Oleh itu, saya mengesyorkan agar tumpuan yang lebih diberikan kepada mereka yang muflis akibat menjadi penjamin kepada orang lain. Hal ini kerana golongan ini disifatkan teraniaya oleh sikap tidak bertanggungjawab pihak peminjam.
Peminjam biasanya akan bersedia lebih awal melarikan diri atau memindah apa-apa aset atas nama orang lain sebelum diisytiharkan muflis. Mereka tidak pernah ambil peduli nasib yang diterima oleh penjamin yang bersusah payah membantu agar mereka memperoleh pinjaman.
Bagi penjamin pula, mereka biasanya tidak bersedia dengan situasi diisytihar muflis dan akibatnya menjadi mangsa dan terpaksa menanggung hutang peminjam yang hilang entah ke mana.
Sepatutnya nasib golongan penjamin ini telah lama dibela. Namun, sekurang-kurangnya pengumuman ini memberi sedikit harapan untuk mereka kembali hidup dalam suasana normal. Pasa masa yang sama, kerajaan dan institusi kewangan hendaklah proaktif mencari dan menghukum peminjam yang sengaja mengambil kesempatan atas kelemahan sistem undang-undang negara.
Menurut maklumat daripada Jabatan Imigresen, sejumlah 30 peratus mereka yang dilarang keluar negara akibat dasar sekarang terdiri daripada golongan penjamin – khususnya sebagai penjamin pinjaman peribadi, pendidikan, kereta atau rumah dan bukan pinjaman komersial.
Oleh itu, saya mengesyorkan agar tumpuan yang lebih diberikan kepada mereka yang muflis akibat menjadi penjamin kepada orang lain. Hal ini kerana golongan ini disifatkan teraniaya oleh sikap tidak bertanggungjawab pihak peminjam.
Peminjam biasanya akan bersedia lebih awal melarikan diri atau memindah apa-apa aset atas nama orang lain sebelum diisytiharkan muflis. Mereka tidak pernah ambil peduli nasib yang diterima oleh penjamin yang bersusah payah membantu agar mereka memperoleh pinjaman.
Bagi penjamin pula, mereka biasanya tidak bersedia dengan situasi diisytihar muflis dan akibatnya menjadi mangsa dan terpaksa menanggung hutang peminjam yang hilang entah ke mana.
Sepatutnya nasib golongan penjamin ini telah lama dibela. Namun, sekurang-kurangnya pengumuman ini memberi sedikit harapan untuk mereka kembali hidup dalam suasana normal. Pasa masa yang sama, kerajaan dan institusi kewangan hendaklah proaktif mencari dan menghukum peminjam yang sengaja mengambil kesempatan atas kelemahan sistem undang-undang negara.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 7-11-2013
Masalah bankrap generasi muda petaka negara
Harakahdaily, | 06 Nov 2013 |
KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa mengambil langkah segera dan efisyen bagi mengatasi fenomena kebankrapan yang sangat meruncing di kalangan rakyat negara ini terutamanya golongan muda.
Pengarah Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (Juham), Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri As’ad Khuzaimi (gambar) berkata, budaya berhutang dan jumlah pendapatan berbanding kos sara hidup menjadi punca utama fenomena bankrap di kalangan generasi muda.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri baru baru ini mendedahkan, sejumlah 60 orang diisytiharkan bankrap setiap hari di negara ini dengan golongan berumur 35 hingga 44 tahun mencatatkan angka tertinggi iaitu 34.31 peratus.
Statistik yang dikeluarkan menteri tersebut memperlihatkan bagi tahun 2007-2013 sahaja, sewa beli kenderaan mencatatkan jumlah tertinggi kebankrapan iaitu 30,451 kes (26.14 peratus); diikuti pinjaman perumahan 20,529 kes (17.62 peratus); pinjaman peribadi 18,053 kes (15.50 peratus); dan pinjaman perniagaan 14,431 kes(12.39 peratus).
"Juham melihat peningkatan kadar kos sara hidup yang melampau menyebabkan masyarakat terpaksa berhutang bagi meneruskan kelangsungan hidup. Justifikasinya, masyarakat hari ini khususnya golongan muda/belia terpaksa berhutang bagi memenuhi keperluan asasi seperti membeli kenderaan, rumah, pinjaman pelajaran dan lain - lain lagi yang tinggi kosnya serta membebankan rakyat.
"Kesan ini dapat dilihat ketara terutamanya bagi golongan muda yang baru tamat pengajian dan memulakan kerjaya dengan kadar gaji yang tidak relevan seiring peningkatan kos sara hidup terutamanya di kawasan bandar," ujarnya.
Sehubungan itu beliau menggesa kerajaan mengambil langkah segera dalam mengawal kos sara hidup yang tinggi dengan cara menurunkan kadar cukai jualan kenderaan,mengawal harga rumah, menyediakan pinjaman tanpa faedah bagi pinjaman pelajaran serta berusaha meningkatkan kadar gaji pekerja seiring kos sara hidup.
Menurut beliau, Bajet 2014 gagal menyediakan alternatif terbaik dalam menangani isu peningkatan kos sara hidup apatah lagi dengan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), pemotongan subsidi gula dan minyak serta serta sistem tadbir urus negara yang pincang.
"Sewajarnya subsidi kepada barangan keperluan asas seperti minyak dikekalkan dan ditambah baik kerana kenaikan harga barangan keperluan asas ini akan secara langsung mempengaruhi kenaikkan kos barang keperluan yang lain.
" Urus tadbir negara juga perlu dibersihkan dari segala macam ketirisan,amalan rasuah, pembaziran serta kepincangan seperti mana dilaporkan oleh Laporan Audit Negara saban tahun," tegasnya.
Juham turut mencadangkan satu bentuk pengurusan hutang yang efisyen dan praktikal bagi golongan penghutang dan peminjam dilaksanakan kerajaan.
"Kami bersedia memberikan khidmat nasihat guaman kepada mana-mana pihak yang berhadapan dengan masalah bankrapsi dalam mencari jalan penyelesaian terbaik dalam menangani masalah tersebut," katanya.
Pengarah Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (Juham), Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri As’ad Khuzaimi (gambar) berkata, budaya berhutang dan jumlah pendapatan berbanding kos sara hidup menjadi punca utama fenomena bankrap di kalangan generasi muda.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nancy Shukri baru baru ini mendedahkan, sejumlah 60 orang diisytiharkan bankrap setiap hari di negara ini dengan golongan berumur 35 hingga 44 tahun mencatatkan angka tertinggi iaitu 34.31 peratus.
Statistik yang dikeluarkan menteri tersebut memperlihatkan bagi tahun 2007-2013 sahaja, sewa beli kenderaan mencatatkan jumlah tertinggi kebankrapan iaitu 30,451 kes (26.14 peratus); diikuti pinjaman perumahan 20,529 kes (17.62 peratus); pinjaman peribadi 18,053 kes (15.50 peratus); dan pinjaman perniagaan 14,431 kes(12.39 peratus).
"Juham melihat peningkatan kadar kos sara hidup yang melampau menyebabkan masyarakat terpaksa berhutang bagi meneruskan kelangsungan hidup. Justifikasinya, masyarakat hari ini khususnya golongan muda/belia terpaksa berhutang bagi memenuhi keperluan asasi seperti membeli kenderaan, rumah, pinjaman pelajaran dan lain - lain lagi yang tinggi kosnya serta membebankan rakyat.
"Kesan ini dapat dilihat ketara terutamanya bagi golongan muda yang baru tamat pengajian dan memulakan kerjaya dengan kadar gaji yang tidak relevan seiring peningkatan kos sara hidup terutamanya di kawasan bandar," ujarnya.
Sehubungan itu beliau menggesa kerajaan mengambil langkah segera dalam mengawal kos sara hidup yang tinggi dengan cara menurunkan kadar cukai jualan kenderaan,mengawal harga rumah, menyediakan pinjaman tanpa faedah bagi pinjaman pelajaran serta berusaha meningkatkan kadar gaji pekerja seiring kos sara hidup.
Menurut beliau, Bajet 2014 gagal menyediakan alternatif terbaik dalam menangani isu peningkatan kos sara hidup apatah lagi dengan perlaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST), pemotongan subsidi gula dan minyak serta serta sistem tadbir urus negara yang pincang.
"Sewajarnya subsidi kepada barangan keperluan asas seperti minyak dikekalkan dan ditambah baik kerana kenaikan harga barangan keperluan asas ini akan secara langsung mempengaruhi kenaikkan kos barang keperluan yang lain.
" Urus tadbir negara juga perlu dibersihkan dari segala macam ketirisan,amalan rasuah, pembaziran serta kepincangan seperti mana dilaporkan oleh Laporan Audit Negara saban tahun," tegasnya.
Juham turut mencadangkan satu bentuk pengurusan hutang yang efisyen dan praktikal bagi golongan penghutang dan peminjam dilaksanakan kerajaan.
"Kami bersedia memberikan khidmat nasihat guaman kepada mana-mana pihak yang berhadapan dengan masalah bankrapsi dalam mencari jalan penyelesaian terbaik dalam menangani masalah tersebut," katanya.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD _ 6-11-2013
No comments:
Post a Comment