Tolonglah Umno, kerana ia zalim
- Dec 02, 2013
- Nik Muhammad Nasri Nik Malek
1. Umno ketandusan tokoh agama untuk ditonjolkan sehingga sanggup kutip dari mana ditemui.
2. Istiqamah dalam perjuangan Islam bukanlah satu perkara mudah. Ia adalah prinsip penting yang sentiasa diingatkan oleh Allah dalam al-Quran, Nabi SAW dalam hadisnya dan para salafussoleh dalam ucapan masing-masing.
3. ‘Kambing yang keseorangan mudah dibaham serigala’. Itulah perumpamaan Nabi SAW supaya sentiasa bersama dalam aktiviti jemaah Islam seperti PAS ini. Kalau hanya mengaku ahli, sedangkan disiplin dan aktiviti parti tidak diikuti, nescaya ia akan memakan diri.
4. Ilmu agama tidaklah boleh diukur dengan hanya pandai berceramah sahaja. Ilmu sebenar ialah apabila diamalkan. Di antara ilmu itu ialah beramal dengan pesanan Nabi SAW: ‘Tolonglah saudara kamu sama ada dia zalim atau dizalimi.’ Para Sahabat berkata: ‘Menolong orang dizalimi itu kami faham. Tapi bagaimana pula menolong orang yang zalim?’ jawab Baginda SAW: “Kamu cegah dia dari kezalimannya.’ maksud hadis.
Umno parti zalim. Ia menindas rakyat dengan pelbagai tekanan ekonomi, pelbagai cukai tidak patuh syarak, pelbagai akta bercanggah dengan keadilan Islam, pelbagai hukum yang membelakangi hukum Allah, pelbagai bentuk pembaziran dan rasuah. Masih belum zalim lagikah? Cara menolong Umno ialah bukannya masuk ke dalam menganggotai Majlis Tertinggi Umno tetapi ‘mematikan’ Umno supaya kezalimannya dihilangkan. Itulah cara membantu Umno. Justeru, saya tidak bersetuju dengan pandangan yang mengatakan: ‘Berilah peluang kepada mereka membetulkan Umno..’
Pengalaman sebelum ini telah menunjukkan orang agama sebenarnya tiada tempat dalam Umno. Kalaupun ada hanya layak membaca doa di hujung majlis yang kekadang ia adalah majlis mungkar sahaja. Kalau benar mereka mahu memerima teguran, Presiden PAS bersama ahli Parlimen PAS dan PR serta ADUN dalam Dewan Rakyat dan DUN telah ‘bersyarah’ dan menasihat panjang lebar bagaimana sepatutnya negara ini ditadbir dan diurus. Ada mereka peduli?
5. Kemasukan Ustaz Kazim (jika berlaku) ke dalam Majlis Tertingg Umno akan menyebabkan sebahagian orang Melayu Islam terkeliru, lalu mereka berkata: ‘Lihat ustaz Kazim pun jadi ahli MT Umno’ lalu mereka melihat seolah-olah perjuangan PAS dan Umno sama sahaja sedangkan tidak sama antara permata dan kaca. Namun, berapa ramaikan dari masyarakat ini yang ‘jauhari’?
Saya ada melihat satu klip video ustaz Kazim berceramah mengulas isu kejahatan dan kebaikan pemerintah serta sokongan kepada kerajaan dan lain-lain, tetapi apa yang dapat saya rumuskan ialah hujahnya agak dangkal. Thats all.
Untuk Ustaz Kazim, lu pikirlah sendiri.
Nik Muhammad Nasri Nik Malek,
Ketua Lajnah ICT Dan Media Baharu Dewan Ulama PAS Terengganu
Sumber HD - 2-12-2013
Ijtihad politik dan PAS
Zolkharnain Abidin, | 30 Okt 2013 |
Kebelakangan ini, istilah ijtihad politik meniti di bibir penggiat politik terutama ketika berseminar, berdiskusi atau berborak mengenai politik. Istilah ini menjadi popular akibat pengaruh persekitaran politik negara yang melalui fasa-fasa baru politik yang dicorakkan oleh badan politik dan bukan politik sesuai dengan perkembangan dan realiti semasa.
Bagi sebahagian orang, istilah ini terasa seperti baru walaupun hakikatnya istilah ijtihad dan politik adalah istilah yang diguna pakai melebihi seribu tahun, khususnya dalam sumber-sumber rujukan Islam. Muaz bin Jabal menggunapakai istilah ijtihad semasa menjawab pertanyaan Rasulullah SAW mengenai kaedah beliau akan menjatuhkan hukuman jika berhadapan dengan sesuatu kes yang tidak ada petunjuknya daripada al-Quran dan sunnah [rujuk Sunan Abi Daud: 3119]. Sementara istilah siyasah [politik] disabdakan oleh baginda ketika menjelaskan mengenai Bani Israel yang dipimpin oleh para nabi [rujuk Sahih al-Bukhari: 3196 dan lain-lain].
Cuma, mungkin istilah ijtihad politik sebagai suatu bentuk disiplin pemikiran politik secara khusus masih terasa segar walaupun dari sudut praktiknya ijtihad politik ditunjukkan modelnya oleh Rasulullah SAW dan para sahabat dalam kedudukan mereka selaku pemimpin negara dan umat pada era masing-masing. Para ulama menyifatkan kaedah perlantikan Abu Bakar selaku pengganti Rasulullah SAW selepas kewafatan baginda, tindakan Abu Bakar memerangi golongan yang enggan membayar zakat, cadangan Umar kepada Abu Bakar supaya mengumpulkan al-Quran dalam satu mashaf pada era Abu Bakar dan penulisan semula al-Quran pada era Uthman; adalah ijtihad politik para sahabat.
Ijtihad politik boleh didefinisikan dengan pengerahan segenap keupayaan pemikiran berdasarkan data, maklumat dan fakta bertujuan memastikan kemaslahatan hamba. Ini bersesuaian dengan kedudukan politik itu sendiri yang merupakan suatu usaha menegakkan sesuatu yang mendatangkan maslahah kepada manusia.
Sementara ijtihad pula adalah pengerahan segenap keupayaan dengan kewujudan persediaan yang mencukupi iaitu orang yang layak berijithad yang dikenali dengan mujtahid, persoalan yang dijtihad adalah zanni [terbuka kepada perbahasan] dan ijtihad itu sendiri adalah untuk mengeluarkan hukum.
Harus disedari, ijtihad adalah ruang yang bersifat ekslusif. Justeru, ijtihad politik tidak boleh dilakukan kecuali oleh mujtahid. Seseorang tidak boleh memasuki ruang ijtihad politik kecuali dia memiliki kelayakan untuk berijtihad kerana, jika ruang itu boleh disertai atau dimasuki oleh sesiapa sahaja, tentu akan berlaku bilangan mujtahid akan mengatasi bilangan orang biasa. Hal ini mengakibatkan tujuan ijtihad politik iaitu untuk kemaslahatan hamba akan terabai bahkan ternafi.
Kedudukan ijtihad politik adalah selari dengan ijtihad dalam hukum syarak yang lain. Ibnu Qaiyim dalam kitabnya al-Turuq al-Hukmiyyah menegaskan, ijtihad politik hanya boleh dilakukan oleh mereka yang memahami syariah, memahami realiti [waqi’] dan berupaya memadankan atau menyerasikan syariah dan realiti antara satu sama lain. Namun begitu, tulisan ini tidak berhasrat untuk mengupas satu persatu syarat-syarat kelayakan untuk berijtihad tersebut kerana ia akan mengambil ruang yang luas, sementelahan pula persoalan ini boleh dirujuk dengan mudah dalam kitab usul.
Ijtihad politik menjadi suatu keperluan mendesak khususnya dalam situasi politik semasa umat Islam kerana nas-nas dalam urusan politik adalah bersifat umum yang memerlukan ijtihad dalam konteks pelaksanaannya. Misalnya, perintah menunaikan amanah kepada ahlinya dan menjatuhkan hukuman dengan adil [an-Nisa’: 58], persoalan meminta jawatan [Yusof: 55 dan hadis al-Bukhari: 714], adalah nas yang bersifat umum yang berhajat kepada ijtihad dalam konteks pelaksanaannya dalam sistem politik moden hari ini.
Begitu juga, perkembangan baru dalam bidang politik seperti amalan demokrasi, hubungan politik antara kaum, kedudukan non muslim sebagai warganegara, penglibatan wanita dalam politik, perlantikan non muslim sebagai menteri, isu-isu berkaitan zimmi dan harbi, urusan pungutan jizyah, pelaksanaan syura dalam konteks demokrasi, kebebasan bersuara dan banyak lagi memerlukan para mujtahid tangkas menanganinya demi kemaslahatan manusia.
Itulah konsep ijtihad politik dalam konteks politik secara umum. Sementara PAS, dalam kedudukannya sebagai sebuah parti Islam dalam konteks setempat, ijtihad politik tetap berperanan besar. Keterlibatan PAS dalam sistem dan proses demokrasi yang melibatkan rakyat dalam pelbagai latar agama dan budaya memerlukan PAS melakukan ijtihad politik untuk memastikan PAS boleh hidup dengan segar bersama realiti tanpa mengorbankan dasar dan prinsipnya. Jika PAS gagal atau keliru dalam memahami dan menangani realiti dan tidak berupaya melakukan ijtihad politik untuk memadankan dan menyerasikan dasar dan prinsip PAS dengan realiti itu, kemaslahatan rakyat akan terabai.
Dasar Islam yang menunjangi PAS bukan bersifat retorik. Islam yang sentiasa menyerap perkembangan semasa kehidupan manusia pasti akan meletakkan PAS sentiasa relevan dengan semua situasi. Islam bukan agama yang beku dan tidak mengiktiraf kemampuan berfikir manusia. Islam tegak dengan hujah dan fakta. Al-Quran sendiri mengiktiraf kemampuan daya saing manusia dan realiti kehidupan mereka, bukan membenamkannya, bahkan mengaitkan kebiasaan itu dengan pengabdian diri kepada Allah, Tuhan Kaabah. Sila rujuk surah Quraisy yang mengiktiraf kebiasaan dan realiti kehidupan orang Quraisy berdagang pada musim panas ke Syam dan musim dingin ke Yaman.
Justeru, jika PAS tidak berupaya bergerak selari dengan realiti dan tuntutannya, atau terasa janggal untuk meletakkan dirinya relevan dengan realiti, itu bukan kesilapan dasar. Ia bertolak daripada kealpaan atau kegagalan PAS untuk melakukan ijtihad politik berpunca daripada kegagalannya memahami realiti, kemudian memadankan realiti itu dengan dasarnya. PAS tidak ada masalah dengan dasar, tetapi PAS mesti sentiasa pintar dan terkehadapan dengan pengurusan dasar atau aplikasi dasar. Pengurusan dan aplikasi dasar itulah medan ijtihad politik.
Keterlibatan PAS dalam sistem demokrasi adalah wasilah. Sementara hukum asal kepada wasilah adalah harus. Sesuatu wasilah diakui sah oleh syarak apabila ia tidak bertembung dengan nas syarak. Dasar Islam yang menunjangi PAS tidak membuka ruang keizinan untuk PAS mengamalkan politik matlamat menghalalkan cara. Matlamat yang baik tidak boleh dicapai kecuali dengan wasilah yang baik. Sultan Ulama’, Izzuddin bin Abdus Salam menegaskan, kejahatan bukanlah jalan mendekatkan diri kepada Allah dan kejahatan juga bukan wasilah kerana tidak ada pendekatan diri kepada Allah kecuali dengan maslahah dan kebaikan. Tidak ada pendekatan diri kepada Allah dengan kerosakan dan kejahatan.
Wasilah demokrasi mendambakan ijtihad politik terkini. Pertembungan dengan seteru politik secara muwajahah salmiyyah, memperkenalkan sektor khidmat masyarakat, tahaluf siyasi, pewujudan Dewan Penyokong PAS, kebenaran calon bukan Islam bertanding atas tiket PAS, kebenaran wanita menjadi calon, tawaran negara berkebajikan adalah sebahagian ijtihad politik PAS yang membuahkan hasil yang yang positif dalam meletakkan PAS terus relevan dengan realiti demokrasi.
Pintu ijtihad politik terus terbuka. Isu-isu gender, pelaksanaan syariah secara menyeluruh dalam pemerintahan, isu-isu berkaitan hiburan dan sukan, kebebasan beragama, keterlibatan non muslim dalam penggubalan dasar negara, isu-isu hak asasi manusia dan banyak lagi, dari sudut aplikasinya membuka ruang ijtihad politik kepada PAS. Sama ada PAS bersedia atau tidak, mampu atau tidak, semua persoalan itu perlu ditangani berasaskan Islam. Kealpaan PAS dalam menangani persoalan ini bukan sekadar menatijahkan PAS terpinggir dari arus keperluan rakyat, dibimbangi menatijahkan fitnah kepada Islam dan umat Islam.
Timbul persoalan, siapakah yang layak melakukan ijtihad politik dalam PAS? Seperti yang ditegaskan sebelum ini, medan ijtihad bersifat ekslusif dan hanya boleh dijejaki oleh mujtahid. Timbul persoalan lagi, adakah wujud mujtahid dalam PAS jika dipadankan dengan kriteria mujtahid yang ditetapkan oleh para ulama usul dalam perbahasan mereka mengenai ijtihad?
Diyakini, tidak ada seorang ulama dalam PAS yang bersedia mengaku mereka layak dikenali dengan mujtahid, apatah lagi secara individu. Namun begitu, PAS memiliki Majlis Syura Ulama yang berupaya melakukan ijtihad politik secara jamaei. Bilangan mereka yang munasabah memustahilkan mereka untuk berpakat membuat keputusan yang bercanggah dengan dasar PAS. Justeru, Majlis Syura Ulama boleh berperanan dengan berkesan dan aktif untuk melakukan ijtihad politik untuk memastikan PAS sentiasa relevan demi kemaslahatan umat.
Soalannya, adakah Majlis Syura Ulama sudah bersedia?
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 30-10-2013
Hukum bunuh dan salib perompak yang membunuh
Ustaz Zaharudin Muhammad, | 25 Okt 2013 |
Saya cukup merasa sedih dengan peristiwa pembunuhan Norazita Abu Talib. Tambah terkejut apabila mengetahui bahawa beliau adalah penduduk di kawasan berhampiran dengan tempat saya Kota Damansara, iaitu di Subang Suria, tempat yang saya kerap berkuliah juga.
Saban hari berita pembunuhan demi pembunuhan. Sampai bila akan berakhir? Terus terang saya sebut, punca kepada semua ini adalah perundangan di samping masalah ekonomi. Terbukti hari ini kegagalan sistem konvensional di dalam mengatasi semua permasalahan ini.
Ekonomi konvensional menjadikan rakyat terjebak di dalam kemelut kewangan sehingga segelintir sanggup melakukan apa sahaja dan hilang kewarasan sehingga sanggup membunuh orang lain kerana harta. Undang-undang yang korup ciptaan manusia menambah parah bukan sahaja tidak mampu mencegah segelintir manusia yang hilang kewarasan, bahkan kadang kala membuka jalan pesalah-pesalah terlepas.
Keluarga NORAZITA ABU TALIB dalam konteks undang-undang hari ini, mampu melihat pembunuh keluarga mereka ditangkap dan selepas itu hanya dengari khabar dari jauh. Jika didadapati bersalah, pun hanya dengar khabar dari jauh. Kehilangan tetap kehilangan, kesedihan tetap kesedihan, geram tinggal geram kepada penjenayah, tetapi hanya mampu mendengar dari jauh hukuman terhadap penjenayah.
Dulu kita dengar CEO yang sepatutnya menjadi pagar, akhirnya pagar makan padi dengan pecah amanah. Pegawai-pegawai kerajaan yang diamanahkan jaga harta rakyat, akhirnya dia sendiri yang tidak amanah dengan penemuan audit negara dari tahun ke tahun. Pengawal yang sepatutnya kawal bank dari perompak akhirnya pengawal sendiri yang merompak dan membunuh warga kerja bank. Apa nak jadi dengan Malaysia ya Allah!
Rakyat terus bodoh dengan mempertahankan perundangan konvensional yang korup. Penjenayah yang ditangkap, diberi makan dengan duit rakyat dalam penjara, kerajaan saban hari dapat untung daripada kompaun yang dikutip, mangsa jenayah terus menjadi mangsa tanpa pembelaan, mangsa jenayah dan keluarga mereka terus dihimpit kesedihan dan bebanan perasaan tanpa ada tindakan yang memuaskan hati mereka.
Lihat dalam Islam, hukuman ke atas perompak seperti dalam kes ini:
إﻧﻤﺎ ﺟﺰاء اﻟﺬﯾﻦ ﯾﺤﺎرﺑﻮن اﻟﻠﻪ ورﺳﻮﻟﻪ وﯾﺴﻌﻮن ﻓﻲ اﻷرض ﻓﺴﺎدا أن ﯾﻘﺘﻠﻮا أو ﯾﺼﻠﺒﻮا أو ﺗﻘﻄﻊ أﯾﺪﯾﻬﻢ وأرﺟﻠﻬﻢ ﻣﻦ ﺧﻼف أو ﯾﻨﻔﻮا ﻣﻦ اﻷرض ذﻟﻚ ﻟﻬﻢ ﺧﺰي ﻓﻲ اﻟﺪﻧﯿﺎ وﻟﻬﻢ ﻓﻲ اﻵﺧﺮة ﻋﺬاب
ﻋﻈﯿﻢ
Maksudnya: Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar. (Al-Maidah: 33)
Hukum bunuh dan salib bagi perompak yang mengambil harta dan membunuh mangsa boleh dikatakan sepakat. Tetapi bagaimanakah cara pelaksanaannya. Adakah disalib (ikat pada tiang) dahulu kemudian bunuh, atau bunuh kemudian salib mayatnya?
ﻓﻈﺎﻫﺮ ﻣﺬﻫﺐ اﻟﺸﺎﻓﻌﻲ رﺿﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ أن ﯾﻘﺘﻞ ﺛﻢ ﯾﺼﻠﺐ وﻗﯿﻞ: ﯾﺼﻠﺐ ﺣﯿﺎ ﺛﻢ ﯾﻄﻌﻦ ﺣﺘﻰ ﯾﻤﻮت ﻣﺼﻠﻮﺑﺎ، وﻫﻮ ﻗﻮل اﻟﻠﯿﺚ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ،وﻗﯿﻞ :ﯾﺼﻠﺐ ﺛﻼﺛﺔ أﯾﺎم ﺣﯿﺎ ﺛﻢ ﯾﻨﺰل ﻓﯿﻘﺘﻞ .
Maksudnya: Menurut pendapat kuat di dalam mazhab Syafei, perompak (yang membunuh dan mengambil harta), hendaklah dibunuh (terlebih dahulu) dan disalib (diikat pada tiang). Ada juga berpendapat, ia disalib hidup-hidup dan ditikam sehingga mati. Pendapat ini pendapat Imam Al-Laith bin Saad. Ada pendapat yang menyatakan: disalib selama 3 hari, kemudian dirungkai ikatannya dan dibunuh.
Sebahagian pendapat melihat, keluarga si mati paling berhak menikam si perompak sewaktu berada di ikatannya.
Bagi yang melihat rakaman perompak menembak mangsa tanpa belas kasihan, maka paling wajar hukuman yang boleh menjadikan hati keluarga mangsa terubat, menginsafkan perompak yang lain daripada mengulangi perkara yang sama, maka saya yakin, inilah hukuman terbaik.
Jika keluarga mangsa diberikan pilihan, cara Islam ini paling boleh mengubat hati dan kesedihan keluarga si mangsa berbanding undang-undang konvensional yang mengabaikan pihak keluarga si mangsa.
Saya tidak tergamak nak upload gambar si mangsa semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, Al-Fatihah.
Ya Allah, amankan Malaysia dengan undang-undang-Mu. Insyaallah, kami akan terus berjuang sehingga undang-undang-Mu yang adil dapat ditegakkan, seterusnya keamanan daripada jenayah akan dapat dikecapi.
________________________________________
Penulis ialah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS
Saban hari berita pembunuhan demi pembunuhan. Sampai bila akan berakhir? Terus terang saya sebut, punca kepada semua ini adalah perundangan di samping masalah ekonomi. Terbukti hari ini kegagalan sistem konvensional di dalam mengatasi semua permasalahan ini.
Ekonomi konvensional menjadikan rakyat terjebak di dalam kemelut kewangan sehingga segelintir sanggup melakukan apa sahaja dan hilang kewarasan sehingga sanggup membunuh orang lain kerana harta. Undang-undang yang korup ciptaan manusia menambah parah bukan sahaja tidak mampu mencegah segelintir manusia yang hilang kewarasan, bahkan kadang kala membuka jalan pesalah-pesalah terlepas.
Keluarga NORAZITA ABU TALIB dalam konteks undang-undang hari ini, mampu melihat pembunuh keluarga mereka ditangkap dan selepas itu hanya dengari khabar dari jauh. Jika didadapati bersalah, pun hanya dengar khabar dari jauh. Kehilangan tetap kehilangan, kesedihan tetap kesedihan, geram tinggal geram kepada penjenayah, tetapi hanya mampu mendengar dari jauh hukuman terhadap penjenayah.
Dulu kita dengar CEO yang sepatutnya menjadi pagar, akhirnya pagar makan padi dengan pecah amanah. Pegawai-pegawai kerajaan yang diamanahkan jaga harta rakyat, akhirnya dia sendiri yang tidak amanah dengan penemuan audit negara dari tahun ke tahun. Pengawal yang sepatutnya kawal bank dari perompak akhirnya pengawal sendiri yang merompak dan membunuh warga kerja bank. Apa nak jadi dengan Malaysia ya Allah!
Rakyat terus bodoh dengan mempertahankan perundangan konvensional yang korup. Penjenayah yang ditangkap, diberi makan dengan duit rakyat dalam penjara, kerajaan saban hari dapat untung daripada kompaun yang dikutip, mangsa jenayah terus menjadi mangsa tanpa pembelaan, mangsa jenayah dan keluarga mereka terus dihimpit kesedihan dan bebanan perasaan tanpa ada tindakan yang memuaskan hati mereka.
Lihat dalam Islam, hukuman ke atas perompak seperti dalam kes ini:
إﻧﻤﺎ ﺟﺰاء اﻟﺬﯾﻦ ﯾﺤﺎرﺑﻮن اﻟﻠﻪ ورﺳﻮﻟﻪ وﯾﺴﻌﻮن ﻓﻲ اﻷرض ﻓﺴﺎدا أن ﯾﻘﺘﻠﻮا أو ﯾﺼﻠﺒﻮا أو ﺗﻘﻄﻊ أﯾﺪﯾﻬﻢ وأرﺟﻠﻬﻢ ﻣﻦ ﺧﻼف أو ﯾﻨﻔﻮا ﻣﻦ اﻷرض ذﻟﻚ ﻟﻬﻢ ﺧﺰي ﻓﻲ اﻟﺪﻧﯿﺎ وﻟﻬﻢ ﻓﻲ اﻵﺧﺮة ﻋﺬاب
ﻋﻈﯿﻢ
Maksudnya: Hanyasanya balasan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). Hukuman yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa yang amat besar. (Al-Maidah: 33)
Hukum bunuh dan salib bagi perompak yang mengambil harta dan membunuh mangsa boleh dikatakan sepakat. Tetapi bagaimanakah cara pelaksanaannya. Adakah disalib (ikat pada tiang) dahulu kemudian bunuh, atau bunuh kemudian salib mayatnya?
ﻓﻈﺎﻫﺮ ﻣﺬﻫﺐ اﻟﺸﺎﻓﻌﻲ رﺿﻲ اﻟﻠﻪ ﻋﻨﻪ أن ﯾﻘﺘﻞ ﺛﻢ ﯾﺼﻠﺐ وﻗﯿﻞ: ﯾﺼﻠﺐ ﺣﯿﺎ ﺛﻢ ﯾﻄﻌﻦ ﺣﺘﻰ ﯾﻤﻮت ﻣﺼﻠﻮﺑﺎ، وﻫﻮ ﻗﻮل اﻟﻠﯿﺚ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ،وﻗﯿﻞ :ﯾﺼﻠﺐ ﺛﻼﺛﺔ أﯾﺎم ﺣﯿﺎ ﺛﻢ ﯾﻨﺰل ﻓﯿﻘﺘﻞ .
Maksudnya: Menurut pendapat kuat di dalam mazhab Syafei, perompak (yang membunuh dan mengambil harta), hendaklah dibunuh (terlebih dahulu) dan disalib (diikat pada tiang). Ada juga berpendapat, ia disalib hidup-hidup dan ditikam sehingga mati. Pendapat ini pendapat Imam Al-Laith bin Saad. Ada pendapat yang menyatakan: disalib selama 3 hari, kemudian dirungkai ikatannya dan dibunuh.
Sebahagian pendapat melihat, keluarga si mati paling berhak menikam si perompak sewaktu berada di ikatannya.
Bagi yang melihat rakaman perompak menembak mangsa tanpa belas kasihan, maka paling wajar hukuman yang boleh menjadikan hati keluarga mangsa terubat, menginsafkan perompak yang lain daripada mengulangi perkara yang sama, maka saya yakin, inilah hukuman terbaik.
Jika keluarga mangsa diberikan pilihan, cara Islam ini paling boleh mengubat hati dan kesedihan keluarga si mangsa berbanding undang-undang konvensional yang mengabaikan pihak keluarga si mangsa.
Saya tidak tergamak nak upload gambar si mangsa semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya, Al-Fatihah.
Ya Allah, amankan Malaysia dengan undang-undang-Mu. Insyaallah, kami akan terus berjuang sehingga undang-undang-Mu yang adil dapat ditegakkan, seterusnya keamanan daripada jenayah akan dapat dikecapi.
________________________________________
Penulis ialah Ahli Majlis Syura Ulamak PAS
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 25-10-2013
Mengupayakan mekanisme agihan zakat untuk kurangkan kemiskinan
Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh, | 05 Sep 2013 |
Zakat merupakan rukun Islam ke-4 yang wajib ditunaikan setaraf dengan kewajipan solat. Tujuan utama disyariatkan zakat adalah untuk merapatkan jurang ekonomi dan pendapatan dalam sesebuah masyarakat di antara golongan kaya dan miskin, mengurangkan kemiskinan dan meringankan beban golongan asnaf. Zakat juga mampu menjana kuasa beli rakyat dan mempertingkatkan produktiviti negara.
Satu ketika dahulu, negara dikejutkan dengan isu kemiskinan sehingga ada dalam kalangan rakyat yang menagih simpati daripada penganut Kristian dan sanggup dimurtadkan. Berlaku juga dakwaan salah laku wang Yayasan Taqwa oleh menteri, lebihan wang zakat tahunan berjuta-juta dan pada masa yang sama berita kemiskinan di pelosok tempat dilaporkan, pelajar tidak mampu menampung pengajian kerana tiada bantuan dan birokrasi dalam pemberian bantuan zakat kepada para asnaf. Justeru, timbul persoalan di minda masyarakat tentang keberkesanan agihan zakat dalam mengurangkan kadar kemiskinan rakyat.
Kadar kemiskinan negara merupakan lambang kemunduran bagi sebuah masyarakat dan negara. Walaupun kadar kemiskinan pada 2012 telah menurun lebih 60 peratus kepada 1.7 peratus sejak awal kemerdekaan dan kadar isi rumah bulanan pula meningkat daripada RM4,025 pada tahun 2009 kepada 5,000 pada 2012. Namun ia tidak meletakkan pihak pengurusan zakat di zon selesa walaupun kutipan dan agihan zakat meningkat saban tahun tapi isu kemiskinan sering kedengaran dan perlu diambil berat oleh semua pihak.
Jika dilihat kepada punca berlakunya kemiskinan, ia dapat dilihat kepada dua sudut; kemiskinan bandar dan kemiskinan luar bandar. Kemiskinan bandar berpunca dari penghijrahan rakyat dari luar bandar. Sesetengah dari mereka tidak mempunyai kemahiran professional untuk mendapatkan kerja, di samping kos sara hidup di bandar adalah tinggi dan kekurangan peluang pekerjaan. Manakala kemiskinan luar bandar atas faktor pekerjaan yang terhad dan taraf pendidikan yang rendah.
Islam sentiasa menganjurkan usaha mengurangkan kemiskinan kerana kesannya amat besar terhadap individu, masyarakat dan negara. Kemiskinan menghampiri kekufuran, ia telah dijelaskan oleh Nabi SAW dalam sabdanya yang bermaksud: "Hampir orang yang fakir miskin itu membawa kepada kekufuran." - (Riwayat Abu Namin daripada Anas).
Kemiskinan juga menyumbang kepada keruntuhkan akhlak dan budi pekerti dan akan mengancam keselamatan masyarakat dan negara.
Masyarakat cukup memuji langkah yang diambil pihak penguasa agama dengan usaha memudahkan masyarakat untuk membayar zakat dan sekaligus memudahkan pihak berkenaan mengutip zakat.
Namun isu besar yang harus diutamakan ialah soal pengagihan zakat perlulah diutamakan dan tindakan secara efektif perlu diambil dalam mengurangkan kemiskinan rakyat. Isu pengagihan zakat sudah mendapat tempat dalam hati masyarakat hari ini setelah isu kutipan zakat sudah selesai dengan melihat kepada jumlah kutipan zakat meningkat setiap tahun. Oleh sebab itu, tidak pelik jika rakyat mempersoalkan tentang pengagihan zakat bila timbulnya isu kemiskinan.
Dalam hal ini, isu birokrasi dan prosedur pihak pengurusan zakat bagi menjaga harta zakat agar diberi kepada asnaf yang layak dan mengelak dari ketirisan perlulah diseimbangkan dengan tuntutan ‘memudahkan’ agar rakyat tidak putus asa dengan institusi zakat.
Tidak cukup sekadar institusi zakat ‘menunggu’ golongan asnaf untuk datang meminta bantuan zakat di Pejabat Zakat atau Majlis Agama Islam Negeri, bahkan mereka haruslah ‘mencari’ golongan fakir miskin khususnya untuk diberikan bantuan melalui kerjasama institusi zakat dengan pihak-pihak lain seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Jika rancangan TV seperti Bersamamu mampu menjejak golongan fakir miskin, satu keaiban bagi institusi zakat jika gagal berbuat demikian. Maka, satu jawatankuasa bertindak harus ditubuhkan bagi menyiasat kemiskinan di sebahagian tempat untuk mengatasi masalah ini. Usaha Lembaga Zakat Selangor (LZS) mengadakan Ops Jejak Kemiskinan yang memfokuskan kemiskinan bandar wajar diteruskan dan diteladani.
Zakat juga bertujuan sebagai pintu keluar dari beban kemiskinan. Bantuan bersifat one-off dan kurangnya kesedaran golongan asnaf untuk keluar dari kepompong kemiskinan berlawanan dengan maqasid zakat itu sendiri. Saidina ‘Umar r.a. pernah berkata: “Apabila engkau memberi zakat, kayakanlah mereka”.
Prof. Dr Yusuf al-Qaradhawi juga menyebut bahawa “fungsi zakat bukan seperti suntikan penenang yang boleh meringankan derita untuk beberapa saat tetapi sebagai ubat penyembuh yang boleh basmi penyakit sehingga akar umbi”.
Di antara langkah yang boleh diambil oleh pihak kerajaan dan pihak penguasa agama dengan mengkaji semula paras kemiskinan rakyat dan memberikan bantuan yang memadai dengan kos sara hidup yang semakin meningkat.
Pungutan zakat juga perlu dipungut dan diagihkan secara setempat agar keciciran golongan asnaf tidak berlaku dan mampu menyelesaikan masalah kemiskinan setempat. Dengan lebihan wang zakat setempat barulah wang zakat diagihkan ke kawasan sekitar yang tidak mencukupi.
Pihak pengurusan masjid juga boleh menganjurkan program keluarga angkat masjid dengan mensasarkan ahli qaryah bekerjasama membantu keluarga miskin secara konsisten dan seterusnya mengeluarkan mereka dari kemelut kemiskinan.
Budaya kerjasama antara institusi zakat dengan pihak masyarakat harus bergandingan bahu dalam menyelesaikan isu agihan zakat dalam membasmi kemiskinan. Masyarakat boleh mencadangkan nama-nama asnaf yang layak menerima zakat kepada pihak institusi zakat dan mereka akan menyiasat latarbelakang dan mengagihkan bantuan jika layak.
Kesimpulannya, masyarakat harus sedar bahawa zakat yang menjadi sebahagian polisi fiskal negara akan menjadi kayu ukur tentang pendekatan Islam dalam menyusun dan membangun masyarakat melalui keberkesanan agihan zakat.
Penulis ialah Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS.
Satu ketika dahulu, negara dikejutkan dengan isu kemiskinan sehingga ada dalam kalangan rakyat yang menagih simpati daripada penganut Kristian dan sanggup dimurtadkan. Berlaku juga dakwaan salah laku wang Yayasan Taqwa oleh menteri, lebihan wang zakat tahunan berjuta-juta dan pada masa yang sama berita kemiskinan di pelosok tempat dilaporkan, pelajar tidak mampu menampung pengajian kerana tiada bantuan dan birokrasi dalam pemberian bantuan zakat kepada para asnaf. Justeru, timbul persoalan di minda masyarakat tentang keberkesanan agihan zakat dalam mengurangkan kadar kemiskinan rakyat.
Kadar kemiskinan negara merupakan lambang kemunduran bagi sebuah masyarakat dan negara. Walaupun kadar kemiskinan pada 2012 telah menurun lebih 60 peratus kepada 1.7 peratus sejak awal kemerdekaan dan kadar isi rumah bulanan pula meningkat daripada RM4,025 pada tahun 2009 kepada 5,000 pada 2012. Namun ia tidak meletakkan pihak pengurusan zakat di zon selesa walaupun kutipan dan agihan zakat meningkat saban tahun tapi isu kemiskinan sering kedengaran dan perlu diambil berat oleh semua pihak.
Jika dilihat kepada punca berlakunya kemiskinan, ia dapat dilihat kepada dua sudut; kemiskinan bandar dan kemiskinan luar bandar. Kemiskinan bandar berpunca dari penghijrahan rakyat dari luar bandar. Sesetengah dari mereka tidak mempunyai kemahiran professional untuk mendapatkan kerja, di samping kos sara hidup di bandar adalah tinggi dan kekurangan peluang pekerjaan. Manakala kemiskinan luar bandar atas faktor pekerjaan yang terhad dan taraf pendidikan yang rendah.
Islam sentiasa menganjurkan usaha mengurangkan kemiskinan kerana kesannya amat besar terhadap individu, masyarakat dan negara. Kemiskinan menghampiri kekufuran, ia telah dijelaskan oleh Nabi SAW dalam sabdanya yang bermaksud: "Hampir orang yang fakir miskin itu membawa kepada kekufuran." - (Riwayat Abu Namin daripada Anas).
Kemiskinan juga menyumbang kepada keruntuhkan akhlak dan budi pekerti dan akan mengancam keselamatan masyarakat dan negara.
Masyarakat cukup memuji langkah yang diambil pihak penguasa agama dengan usaha memudahkan masyarakat untuk membayar zakat dan sekaligus memudahkan pihak berkenaan mengutip zakat.
Namun isu besar yang harus diutamakan ialah soal pengagihan zakat perlulah diutamakan dan tindakan secara efektif perlu diambil dalam mengurangkan kemiskinan rakyat. Isu pengagihan zakat sudah mendapat tempat dalam hati masyarakat hari ini setelah isu kutipan zakat sudah selesai dengan melihat kepada jumlah kutipan zakat meningkat setiap tahun. Oleh sebab itu, tidak pelik jika rakyat mempersoalkan tentang pengagihan zakat bila timbulnya isu kemiskinan.
Dalam hal ini, isu birokrasi dan prosedur pihak pengurusan zakat bagi menjaga harta zakat agar diberi kepada asnaf yang layak dan mengelak dari ketirisan perlulah diseimbangkan dengan tuntutan ‘memudahkan’ agar rakyat tidak putus asa dengan institusi zakat.
Tidak cukup sekadar institusi zakat ‘menunggu’ golongan asnaf untuk datang meminta bantuan zakat di Pejabat Zakat atau Majlis Agama Islam Negeri, bahkan mereka haruslah ‘mencari’ golongan fakir miskin khususnya untuk diberikan bantuan melalui kerjasama institusi zakat dengan pihak-pihak lain seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Jika rancangan TV seperti Bersamamu mampu menjejak golongan fakir miskin, satu keaiban bagi institusi zakat jika gagal berbuat demikian. Maka, satu jawatankuasa bertindak harus ditubuhkan bagi menyiasat kemiskinan di sebahagian tempat untuk mengatasi masalah ini. Usaha Lembaga Zakat Selangor (LZS) mengadakan Ops Jejak Kemiskinan yang memfokuskan kemiskinan bandar wajar diteruskan dan diteladani.
Zakat juga bertujuan sebagai pintu keluar dari beban kemiskinan. Bantuan bersifat one-off dan kurangnya kesedaran golongan asnaf untuk keluar dari kepompong kemiskinan berlawanan dengan maqasid zakat itu sendiri. Saidina ‘Umar r.a. pernah berkata: “Apabila engkau memberi zakat, kayakanlah mereka”.
Prof. Dr Yusuf al-Qaradhawi juga menyebut bahawa “fungsi zakat bukan seperti suntikan penenang yang boleh meringankan derita untuk beberapa saat tetapi sebagai ubat penyembuh yang boleh basmi penyakit sehingga akar umbi”.
Di antara langkah yang boleh diambil oleh pihak kerajaan dan pihak penguasa agama dengan mengkaji semula paras kemiskinan rakyat dan memberikan bantuan yang memadai dengan kos sara hidup yang semakin meningkat.
Pungutan zakat juga perlu dipungut dan diagihkan secara setempat agar keciciran golongan asnaf tidak berlaku dan mampu menyelesaikan masalah kemiskinan setempat. Dengan lebihan wang zakat setempat barulah wang zakat diagihkan ke kawasan sekitar yang tidak mencukupi.
Pihak pengurusan masjid juga boleh menganjurkan program keluarga angkat masjid dengan mensasarkan ahli qaryah bekerjasama membantu keluarga miskin secara konsisten dan seterusnya mengeluarkan mereka dari kemelut kemiskinan.
Budaya kerjasama antara institusi zakat dengan pihak masyarakat harus bergandingan bahu dalam menyelesaikan isu agihan zakat dalam membasmi kemiskinan. Masyarakat boleh mencadangkan nama-nama asnaf yang layak menerima zakat kepada pihak institusi zakat dan mereka akan menyiasat latarbelakang dan mengagihkan bantuan jika layak.
Kesimpulannya, masyarakat harus sedar bahawa zakat yang menjadi sebahagian polisi fiskal negara akan menjadi kayu ukur tentang pendekatan Islam dalam menyusun dan membangun masyarakat melalui keberkesanan agihan zakat.
Penulis ialah Setiausaha Majlis Syura Ulamak PAS.
PERINGATAN: Komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini adalah milik peribadi akaun laman sosial ini. Segala risiko akibat komentar yang disiarkan TIDAK menjadi tanggungjawab Harakahdaily. Komentar yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri. Para komentar dinasihatkan bertanggungjawab dalam menulis dan elakkan komentar melampau dan berbaur perkauman.
Sumber HD - 5-9-2013
No comments:
Post a Comment